Prevence akné

Prevence vzniku akné souvisí s naší životosprávou. Důležitou roli hrají potraviny, které běžně konzumujeme a jak se staráme o naše tělo.

Jídlo

Obecně lze říci, že vyvážená strava je jedním z nejdůležitějších faktorů, ovlivňujících vznik a průběh akné. Většinu našeho jídelníčku by měla tvořit zelenina, ovoce a pečivo, nejlépe celozrnné. Ovoce a zelenina nám poskytují velké množství vitamínů, které potřebuje i naše pleť. Naopak nepříznivě na lidské tělo působí vysoké množství cukrů, které denně přijímáme, ať už se jedná o cukr v podobě cukrovinek nebo sladkého pečiva. Dále nám škodí i přepálené tuky, které obsahují jídla z fastfoodů, také tučná jídla, silně kořeněná jídla nebo polotovary ze sáčků. Alkohol či cigarety také nejsou dobrým společníkem při léčbě akné. Mladí lidé, kteří kouří, trpí na akné častěji než ti, kteří žijí zdravým životním stylem. Kromě potravy je také důležitý pitný režim. Tvoje tělo Ti to vrátí v podobě čisté pleti. Nevíš-li si rady podívej se na známou potravinovou pyramidu. To co je ve spodní části toho, by se mělo jíst nejvíce.

hygieNa

Akné a hygiena spolu výrazně souvisí, i když se to na první pohled nezdá. Kolikrát denně se dotkneš obličeje, aniž bys měl/a čisté ruce? Takový letmý dotyk špinavýma rukama může mít za následek rozšíření či zhoršení akné. Na rukou se Ti usazuje nejvíce nečistot, které následně přenášíš na tvář. Proto pryč s rukou pod bradou! Na čistotu si dej pozor i při čistění pleti. Tu ošetřuj čistým vatovým tampónem nebo látkou k tomu určenou. Následně nanášej krém opět čistýma rukama. Platí pravidlo, že se nic nemá přehánět, a proto bude stačit, když si pleť vyčistíš 2x denně a omezíš dotýkání se prsty obličeje. Hygienu nepodceňuj ani při sportování. Po každém cvičení se osprchuj a vyměň oblečení. Během cvičení se Tvoje tělo zahřeje a v prostoru mezi kůží a oblečením vzniká vlhkost, která představuje perfektní místo pro množení bakterií.

psychika

Ty nebo Tvoji vrstevníci věnujete velké množství času svému vzhledu a je to pro Vás hodně důležité a chyba na kráse představuje problém. A čím více je takových problémů, tím častěji se snižuje sebevědomí. Se sníženým sebevědomím přichází i další negativní pocity, jako je vztek, stud, zklamání, strach, které úzce souvisí možnými depresemi.

I to je důvodem, proč se někomu, kdo trpí akné nesmíme smát nebo ho ponižovat. Věta: „Co Ti to tu raší za beďáka?“ může vyvolat přesně ty pocity popsané výše. A to je to, co nechceme. Povídejte si spolu o svých problémech. Třeba Tvůj kamarád/ka má nějaký osvědčený fígl na akné nebo Ti doporučí dermatologa, který se Ti bude věnovat s péčí, kterou si zasloužíš! Je důležité myslet pozitivně a nevzdávat se při prvních neúspěších.

tipy a triky jak léčit akné svépomocí

  • hygiena – hygiena na prvním místě. Denně se dotkneš nespočetněkrát obličeje rukama, aniž bys byl/a jistý/á, že je máš čisté. Přitom právě ruce představují ideální půdu pro šíření bakterií!
  • nevymačkávej! – každým takovým zásahem do kůže si poraníš pokožku. Toto poranění se následně změní v jizvičku. Stojí Ti to za to?
  • pij vodu! – tělo je třeba hydratovat a na pleti je to znát nejvíce. Vyhni se sladkým limonádám a zkus obyčejnou vodu, doplněnou např. o čerstvé ovoce nebo okurku.
  • používej čisté ručníky! – malý ručník určený na obličej měň nejlépe každý den. Bakterie se v ručnících udržují dlouho, proto je vhodné je prát na 90°C, abys zamezil/a jejich šíření.
  • sebevědomí – nestyďte se za akné. Je sice běžnou součástí našich životů, ale ne na vždy. Vyšší sebevědomí Ti pomůže na problémy s akné zapomenout.
  • čistění pleti – pleť si pravidelně čisti dvakrát denně. Častější čistění Ti může způsobit spíš problémy než prospěch.
  • alkohol a cigarety – k zdravému životnímu stylu opravdu nepatří. O drogách ani nemluvím.
  • líčidla – neboj se jich, k dostání je velké množství kosmetických přípravků, které mohou zakrýt akné. Pořiď si korektor s antibakteriální složkou. Akné Ti nejen zakryje, ale urychlí i jeho hojení. Místo klasického make-upu používej ten minerální. Pleť Ti příjemně osvěží.
  • správná strava – vyhni se tučným jídlům, cukru, polotovarům.
  • no stress – stres ovlivňuje všechno. Snaž se mu vyhnout a užívat si života. I s akné je to možné!
  • peeling – peeling je dobré používat 1-2x týdně na očištěnou pleť. Zbavíš se díky němu odloupnutých šupinek kůže, které běžně neodstraníš čistící vodou. Nepoužívej jej však, pokud máš závažnější akné. Mohl by Tvoji pleť ještě více podráždit.
  • dostatek spánku – tuto radu slýcháme dnes a denně. Není na čase si uvědomit, že na tom bude něco pravdy? Ponocování tělu opravdu neprospívá.
  • ovoce a zelenina – ano, ani u akné se jim nevyhneš. Ovoce a zelenina obsahují vitamíny, které naše pleť potřebuje – vitamin A obsahuje tmavě zelená a žlutá zelenina a velké množství ovoce, vitamin E zase nalezneme ve špenátu či mangu.
  • nepřeháněj to se sluníčkem! – sluníčko Ti na akné opravdu nepomůže. Nejen že dlouhodobý pobyt na sluníčku je pro Tvoji pleť nezdravý, ale navíc může příznaky akné výrazně zhoršit. Při každém opalování používej ochranné krémy.
  • používej krém – krém je důležitý pro udržení správné hydratace Tvojí pleti. Vyhni se však těm mastným, mohou ucpávat póry.
  • oříšky – kdo by je neměl rád? Oříšky mají spoustu super funkcí, nejen že nám pomohou s pletí, ale fungují perfektně i pro myšlení a soustředění a navíc nám dodají potřebnou energii.
  • bez diet! – držíš dietu? V tom případě ale okrádáš své tělo o spoustu vitaminů a dalších látek, které tvoje tělo, respektive pokožka, potřebuje.
  • sportuj! – ve zdravém těle, zdravý duch! A hlavně zdravá pokožka.
  • dermatolog – neboj se navštívit lékaře. Pomůže Ti vybrat vhodnou kosmetiku, poradí s péčí o pleť a především, bude Tě léčit.
  • usmívej se – úsměv sice Tvoji pleť nezachrání, ale Tvému sebevědomí to pomůže a hlavně, den bude zase o něco příjemnější!